„Z trzeciej klasy do laboratorium”

Na początku października  badacze z trzeciej klasy  rozpoczęli innowację pedagogiczną pt. „Z trzeciej klasy do laboratorium”. Celem innowacji jest rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, wielozmysłowe poznawanie jej zjawisk oraz rozwijanie pomysłowości oraz inwencji twórczej trzecioklasistów.

Pierwsze zagadnienia dotyczyły wiatru i powietrza. Uczniowie wysłuchali literatury dziecięcej  L. J. Kerna „Piotruś i powietrze”, ułatwiło to przedstawienie im praktycznego wykorzystania powietrza przez człowieka. Ponadto obejrzeli film edukacyjny pt. ”Powietrze bez śmieci #1 – Co to jest powietrze?” Następnie mieli okazję przeprowadzić różnego rodzaju doświadczenia i zabawy badawcze służące szukaniu dowodów, że powietrze istnieje, chociaż jest niewidoczne, bezbarwne i bez zapachu, m.in.: „Gdzie jest powietrze?, Co jest w pustej butelce?, Czy my potrzebujemy powietrza?” Dużo radości sprawiła dzieciom zabawa „Balony odrzutowe” – puszczanie nadmuchanych, ale nie zawiązanych balonów. Obserwowały jak powietrze wylatuje z balonów i powoduje ich ruch. Podczas zajęć  trzecioklasiści również odpowiadali na wiele trudnych pytań:  „Co to jest wiatr?, Jak powstaje i jaki może być?” W trakcie  wykonywania doświadczeń pomocne okazały się urządzenia elektryczne, m.in. termowentylator czy suszarka do włosów. Dzięki nim dzieci zaobserwowały, że podmuch powoduje przesunięcie lekkich przedmiotów jak piórko czy  kartka papieru. Same wprowadzały w ruch lekkie przedmioty (chusteczki,  kawałki bibuły) dmuchając na nie. Po zdobyciu wiedzy na temat powietrza i wiatru nadszedł czas na wykonanie pracy plastycznej.

Przeprowadzone zabawy badawcze i doświadczenia z powietrzem, z wiatrem poszerzyły zakres wiedzy oraz wzbogaciły wyobraźnię uczniów. Postawienie ich w roli badacza, eksperymentatora okazało się wspaniałą zabawą, dostarczając im wielu nowych doznań, wrażeń, emocji i radości a jednocześnie sprawiło, że uczyli się odkrywając to, co nieznane i fascynujące. Przed nimi jeszcze nowe wyzwania i zabawy badawcze.