„Laboratorium teraźniejszości” – innowacja pedagogiczna
Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć (Maria Skłodowska – Curie)
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie naszej szkoły brali udział w programie innowacyjnym „Laboratorium teraźniejszości” .
W obliczu wielkiego postępu naukowo – technicznego należy wdrażać uczniów do obcowania z doświadczeniem, eksperymentem i nowymi technologiami. Program innowacyjny „Laboratorium teraźniejszości” pozwolił rozwinąć uczniom zainteresowania w zakresie nauk przyrodniczych oraz elementów programowania. Sprzyjał rozwijaniu ciekawości poznawczej i chęci wyjaśnienia zasad rządzących światem. Pozwolił na zrozumienie zmian, które powoduje działalność człowieka oraz rozumienie swojej odpowiedzialności jako mieszkańca Ziemi.
Podczas zajęć uczniowie:
- Prowadzili proste prace badawcze obejmujące treści z chemii, fizyki i biologii;
- Przygotowywali się do roli asystenta nauczyciela na zajęciach badawczych dla młodszych uczniów;
- Poznawali Photona – robota edukacyjnego wprowadzającego do programowania;
- Tworzyli modele przestrzenne z wykorzystaniem długopisów 3D;
- Wykorzystywali okulary VR do oglądania wirtualnej rzeczywistości przypominającej do złudzenia otaczający nas świat;
- Przedstawiali modelowo za pomocą doświadczenia zjawiska przyrodnicze;
Uczniowie kształcili i doskonalili umiejętności:
- planowania i prowadzenia obserwacji oraz eksperymentów przyrodniczych, a także ich dokumentowania,
- interpretowania wyników doświadczeń,
- formułowania spostrzeżeń, wniosków,
- planowania i organizowania własnej nauki,
- współdziałania w zespole, skutecznej komunikacji,
- posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i korzystania z przyrządów obserwacyjnych, pomiarowych w sposób prawidłowy i bezpieczny,
- posługiwania się technologią informacyjną i programami multimedialnymi.
Uczniowie dostrzegali związki przyczynowo – skutkowych zachodzące między działalnością człowieka, a stanem środowiska. Poszerzali wiedzę z wybranych działów tematycznych.