Bogactwa naturalne Ziemi – laboratorium geologiczne dla klasy III

W dn. 29.01 bieżącego roku trzecioklasiści przenieśli się ze swojej klasy do pracowni fizyczno-chemicznej, w której pan Tomasz Suleja przeprowadził zajęcia z edukacji przyrodniczej i matematycznej na temat: Bogactwa naturalne Ziemi.

Zajęcia opierały się głównie na działalności praktycznej uczniów – doświadczeniach, obserwacjach, ważeniu i mierzeniu oraz pracy z mikroskopem, lupą i wagą elektroniczną. Na samym początku uczniowie oglądali prezentację multimedialną na temat: Bogactw naturalnych Ziemi.  Następnie zostali zaproszeni  do przeprowadzenia  doświadczeń, w których badali cechy i właściwości okazów skał, np. granitu, wapienia, kredy, gliny, soli kamiennej, torfu czy piasku. Próbowali także określić zastosowanie i występowanie obserwowanych surowców. Swoje spostrzeżenia oraz wnioski notowali w kartach obserwacji. W trakcie zajęć mali badacze wzięli udział w zabawach matematycznych: „Co jest cięższe?”, „Co jest większe?” – przystępowali do ważenia i mierzenia wybranych naturalnych okazów – skarbów ziemi. Najpierw starali się oszacować ich ciężar lub długość „na oko”, a następnie  sprawdzali wagę: granitu, piaskowca czy wapienia. Do pomiaru wykorzystywali wagi elektroniczne. Dokonywali także pomiaru długości i szerokości widocznych w skałach minerałów za pomocą linijek.
Podczas pracy uczniowie korzystali z metodników (tzw. świateł) podając nauczycielowi informację zwrotną.
Trzecioklasiści w czasie tych zajęć czerpali ogromną przyjemność i radość z samodzielnych doświadczeń i obserwacji oraz dokonywali wnikliwych analiz postawionego problemu. Nabywali umiejętności posługiwania się przyborami, m.in.: mikroskopem, lupą, wagą elektroniczną.

Opracowanie: Grażyna Pasik, Tomasz Suleja