Wycieczka do Ogrodu Botanicznego i Laboratorium Wyobraźni

W piątek 19 maja 2017r. uczniowie klas V i VI udali się na wycieczkę do Poznania. Pierwszym punktem wycieczki był Ogród Botaniczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Uczestnicy całą trasę rozpoczęli od obejrzenia muraw kserotermicznych i roślin charakterystycznych dla krajobrazu stepu w Dziale Roślin Rzadkich i Zagrożonych, gdzie omówione zostały cechy roślin sucholubnych.

Następnie przez pięknie porośnięte pergole, kolekcję aromatycznych ziół i rosarium przeszli do symetrycznego ogrodu francuskiego. Z tego miejsca udali się do Działu Geografii Roślin. Dział Geografii Roślin stanowi największą część ogrodu (4,6 ha). Pokazuje zróżnicowanie szaty roślinnej Ziemi w układzie stref klimatyczno-roślinnych, głównie pozazwrotnikowych półkuli północnej. Dzięki temu mali przyrodnicy mogli na chwilę przenieść się do Ameryki Północnej, Chin a nawet Korei Północnej. Bardzo ciekawym punktem tej trasy było Alpinarium. Alpinarium jest jedną z większych atrakcji Ogrodu Botanicznego UAM. Zajmuje powierzchnię około 6000 m2, a deniwelacje dochodzą do 9 m. W Alpinarium wycieczkowicze mieli okazję przejść przez strefy roślinne Alp – od regla dolnego, przez regiel górny, kosodrzewinę, aż po łąki alpejskie. Można było zaobserwować, jakie cechy ma roślinność wysokogórska i co pozwala im przetrwać w trudnych warunkach górskich.

Po zwiedzeniu ogrodu uczniowie udali się do pawilonu na zajęcia pt. „Mały Ogrodnik”, podczas których mogli poznać pracę ogrodnika od strony praktycznej. Każdy uczestnik zajęć samodzielnie sadził roślinkę – rojnika, którą zabrał ze sobą do domu. Kolejnym punktem wycieczki było Laboratorium Wyobraźni w Parku Naukowo-Technologicznym Fundacji Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Tutaj zajęcia były podzielone na trzy części. W pierwszej części uczniowie zapoznali się z podstawami chemii w Eksperymentarium. Zajęcia pt. „Laboratorium Detektywa II” bardzo się uczestnikom spodobały, mogli oni samodzielnie przeprowadzać prawdziwe eksperymenty chemiczne. Zadaniem uczniów było rozwiązanie kryminalnej zagadki i schwytanie przestępcy. Uczniowie barwili różne substancje, badali ich odczyny, produkowali sztuczną krew, a na końcu robili bańki, które mogli odbijać. Każdy otrzymał fiolkę z płynem do robienia takich trwałych baniek. Po krótkiej przerwie rozpoczęła się druga część zajęć pt. „Nie wahaj się! – Baw się!”. W tej części zapoznali się z zasadą działania wahadeł. Ostatnia część – bardzo emocjonująca – to tzw. „Zaplątany umysł”. Zabawa polegała na rozwiązywaniu łamigłówek i zagadek logiczno-matematycznych w grupach. Najtrudniejszym zadaniem okazało się wycięcie dziury w kartce A4 tak dużej, aby pan od matematyki z łatwością przez nią przeszedł. Jednak dla naszych uczniów nie ma rzeczy niemożliwych! Po chwili namysłu zadanie udało im się wykonać.

Po całym dniu wrażeń zadowoleni uczniowie wrócili do domów. Warto dodać, że wycieczka ta była zorganizowana w nagrodę dla uczniów klas V i VI, którzy w tym roku szkolnym aktywnie uczestniczyli w zajęciach kółek przyrodniczych, mieli wysokie wyniki w nauce, angażowali się w działania szkoły, reprezentowali szkołę na zewnątrz, mieli osiągnięcia w konkursach przedmiotowych. Wycieczka w dużej części była sfinansowana z funduszu szkolnego. Opiekunami wycieczki byli p. Tomasz Suleja, p. Agnieszka Klimczak, p. Renata Wotalska.