Innowacja pedagogiczna “A ja w przyszłości będę… hydrologiem!”

Od stycznia uczniowie klasy VII będą uczestniczyć w innowacji pedagogicznej pt. “A ja w przyszłości będę… hydrologiem!”. Projekt ten został napisany w ramach konkursu “Projekt z Klasą” i realizowany będzie do końca marca.
Woda jest bardzo ważna w życiu wszystkich organizmów. Na lekcjach geografii uczymy się o powłoce Ziemi zwanej hydrosferą, uczniowie poznają zasoby wodne świata, poznają sieć hydrograficzną Polski i świata, sposoby ochrony wód, sposoby badania jakości i czystości wody najbliższej okolicy. Nie mają jednak okazji zapoznać się od strony praktycznej z zawodem hydrologa. W ramach realizowanego projektu będą mieli możliwość dowiedzieć się, czym jest hydrologia i wczuć się w zawód hydrologa.
Dzięki temu projektowi spróbujemy zbadać czystość wód najbliższej okolicy. Podczas zajęć uczniowie poszerzą swoją dotychczasową wiedzę z zakresu geografii, fizyki i chemii, nauczą się wykonywać doświadczenia, będą wykonywać analizy swoich badań w programach graficznych i arkuszu kalkulacyjnym. Poszerzą także swoje wiadomości na temat roślinności oraz mikroorganizmów żyjących w zbiornikach wodnych.
Główne cele innowacji to:
– zaszczepienie zainteresowań poznawczo-naukowych wśród młodzieży szkolnej,
– zapoznanie ze stanem czystości wód na terenie gminy Brudzew,
– zapoznanie z zawodem laboranta i hydrologa poprzez bezpośrednią obserwację i samodzielne wykonywanie prostych doświadczeń,
– kształcenie umiejętności pracy w grupie,
– kształcenie umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy,
– popularyzacja geografii, hydrologii, chemii i fizyki.
Unikatowym elementem projektu jest ich forma. Będą to zajęcia laboratoryjne, podczas których uczniowie będą wykonywać samodzielnie doświadczenia za pomocą modułowej pracowni przyrodniczej (Moduł WODA).
Zajęcia odbywać się będą w nowoczesnej pracowni chemiczno-fizycznej i przy użyciu modułowych pracowni Moduł WODA. Moduł WODA wyposażony jest w niezbędny sprzęt i odczynniki do badania właściwości wody. Pierwsze zajęcia już za nami. Siódmoklasiści badali przewodnictwo elektryczne wody oraz wytrącali miedź z roztworu siarczanu miedzi.

Autorem innowacji i prowadzącym zajęcia laboratoryjne z hydrologii jest p. Tomasz Suleja.