Innowacja czytelnicza „Radość czytania”

Innowacja czytelnicza „Radość czytania” oficjalnie powstała w roku szkolnym 2018/2019, choć tak naprawdę częste głośne czytanie dla uczniów odbywało się znacznie wcześniej. Pilotażowe słuchanie książek przez uczniów dowiodło, że jest to bardzo potrzebne działanie, które sprawia dzieciom wielką przyjemność. Połączyliśmy więc przyjemne z pożytecznym.

Celem tej innowacji pedagogicznej jest wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów, lepsze rozumienie czytanych i słuchanych tekstów, rozwijanie wrażliwości społecznej oraz skłonności do refleksji i krytycznego myślenia. Codzienne (częste)  głośne czytanie  wspiera rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny dzieci. Jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi im ogromną radość i często pozostawia przyjemne wspomnienia.

Działania czytelnicze realizowane są dość często (jeśli to możliwe –  codziennie) na lekcjach języka polskiego, plastyki lub na godzinie wychowawczej w wybranych klasach4 – 8  w danym roku szkolnym, a uczniowie słuchają czytania nauczyciela przez ok.15 minut. Teksty do czytania i słuchania (odpowiednie dla wieku odbiorcy) wybierane są wspólnie przez nauczyciela i uczniów, a jeśli w jakiś wybór nie budzi zainteresowania dzieci – następuje zmiana na inny. Podsumowaniem lektury są zagadki, quizy oraz  prace plastyczne wykonywane przez osoby chętne…

W minionym roku szkolnym 2021/2022 innowacją czytelniczą „Radość czytania” objęci byli uczniowie klas 4-5, którzy wysłuchali w całości lub we fragmentach następujących utworów literackich: „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło” A. Maleszki, „Hobbit” J.R.R. Tolkiena, „Tomek w krainie kangurów” A. Szklarskiego, „Robinson Kruzoe” D. Defoe. Wśród utworów pojawiły się także baśnie, mity i polskie legendy.

Dzieci były zainteresowane treścią wybranych książek i wykazywały duże skupienie uwagi, często stawiały rozmaite pytania, a czasami samodzielnie poszerzały swoją wiedzę. Prezentowane fragmenty utworów rozbudzały ich zainteresowania czytelnicze, powodowały, że chętniej sięgały po książkę i poznawały dalsze losy ulubionych bohaterów. Innowację prowadziła p. Mariola Kałużna.