Podsumowanie projektu “Z matematyką przez świat”

W piątek 14 grudnia odbyło się podsumowanie projektu “Z matematyką przez świat”. Uczestniczyli w nim realizatorzy projektu oraz zaproszeni goście: sekretarz Gminy Brudzew p. Tomasz Józefowicz oraz przewodnicząca Rady Rodziców p. Justyna Kowalewska. Projekt ten był realizowany w naszej szkole od września do grudnia przez uczniów klas VII i VIII, a jego głównym celem było propagowanie matematyki i pokazanie zastosowań tej nauki w geografii i informatyce. Autorem projektu jest p. Tomasz Suleja. Projekt został dofinansowany przez fundację mBanku. Nasza szkoła otrzymała grant w wysokości 7 982 zł na realizację projektu.
W ramach projektu odbyły się trzy wyjazdy terenowe: “Poznaję mój region: północno-wschodnia część gminy Brudzew”, “Polska Południowa: Ojcowski PN-Wieliczka-Oświęcim”, “Polska Środkowa: Siedlątków i Zbiornik Jeziorsko”. Podczas tych ćwiczeń uczniowie wykonywali pomiary w terenie, obliczenia, szacowali odległości i wysokości, dokonywali bezpośredniej obserwacji i zbierali dane do późniejszej analizy. Uczniowie klasy VIII wygłaszali referaty i sprawdzali testy konkursowe – tworzyli grupę liderów. Wszystkie wyjazdy były dofinansowane z fundacji mBanku. Zajęcia terenowe prowadzili nauczyciele: p. Tomasz Suleja i p. Agnieszka Klimczak.
Druga część projektu to warsztaty kameralne w pracowni komputerowej i geograficznej. Uczniowie klasy VII analizowali zebrane dane. Tworzyli profile krajobrazowe, przekroje geologiczne, profile hipsometryczne, makietę terenu w oparciu o wykonane obliczenia, pracę z mapą poziomicową i zdjęciami satelitarnymi. Wszystko później było przetwarzane w programach graficznych i powstały piękne profile krajobrazowe Doliny Prądnika i północno-wschodniej części gminy Brudzew.
Dzięki dofinansowaniu zakupiliśmy dwa tablety i robota Photon. Dzięki temu mogliśmy przeprowadzić warsztaty i prezentacje dla uczniów klas młodszych. Siódmoklasiści wraz z nauczycielem p. Tomaszem Suleją uczyli młodszych kolegów programowania i pokazywali zastosowanie matematyki w praktyce (mierzenie odległości, kątów itd. z pomocą robota).
Podczas warsztatów kameralnych również stworzona została plansza do gry, w której pionkami są roboty Photon. By przejść całą grę trzeba wykazać się umiejętnością programowania i wiedzą z zakresu matematyki i geografii, ponieważ na poszczególnych polach gry czekają na uczestników zadania i zagadki. Na podsumowaniu w grze wzięli również udział zaproszeni goście.
Przez ten cały czas odbywały się również konkursy wiedzy, fotograficzne i plastyczne, w których główną rolę odgrywała matematyka. Nagrody w konkursach również były zakupione z przyznanych środków.