Innowacja pedagogiczna “Z empatią za pan brat”

Innowacja pedagogiczna Z empatią za pan brat była prowadzona w klasie VII w terminie od listopada 2021 r. do czerwca 2022r.

 Cele innowacji:

– rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się tymi wartościami,

– wskazywanie przez uczniów wartości w utworze oraz określanie wartości ważnych dla bohatera,

– odnoszenie treści tekstów kultury do własnego doświadczenia uczniów.

Innowacja polegała na czytaniu przez nauczyciela wybranych tekstów literackich z tomu „Gorzka czekolada”. Były to utwory poruszające problemy współczesnej młodzieży. Po wysłuchaniu danego utworu następowała rozmowa na jego temat. Uczniowie oceniali zachowania bohaterów, wskazywali dobre i złe postawy. W trakcie realizacji zostały odczytane następujące teksty:

  • W. Cesarz „Sztuka programowania”,
  • P. Beręsewicz „Pech”,
  • K. Techerowicz „Burza”,
  • W. Cesarz „Dolina jeleni”,
  • P. Beręsewicz „Nędzny tchórz”,
  • K. Terechowicz „Kacper”.

Drugim elementem innowacji była realizacja projektów wynikających z przydzielonych misji w ramach „Empatycznej klasy”. Każdego miesiąca uczniowie musieli wykonać konkretne zadanie, a koordynator dokumentował je w miejscu podanym przez organizatorów. Uczniowie musieli m.in. zorganizować Dzień Życzliwości, wykazać się działalnością charytatywną, wykonać kartki na Dzień Chorego, plakaty o empatii i wiele innych.

Ponadto w minionym roku szkolnym przystąpiliśmy do UNICEF, była to także część innowacji. Uczniowie nią objęci czynnie włączali się w różnorodne akcje organizowane przez tę organizację. Były to:

  • „Prezenty bez Pudła”,
  • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka”,
  • „Pomoc dzieciom na Ukrainie”,
  • „Kolory Świata”,
  • „eMOCje w głowie”.

Udział w innowacji Z empatią za pan brat uwrażliwił uczniów na potrzeby drugiego człowieka, uczył empatii, tolerancji oraz właściwych postaw. Podopieczni zwracali uwagę na potrzeby innych, dostrzegali problemy rówieśników, wspólnie realizowali zadania w ramach projektów, współdziałali w grupie, wykazywali się kreatywnością, wspierali finansowo dzieci z uboższych rejonów świata.

 

Autor innowacji: Zofia Cichomska